Nawigacja

Retrospekcje

Kronizm przy budowie Kanału Piotra Wielkiego

Kanał Piotra Wielkiego, obecnie znany jako Kanał Nowoładoski, był pierwszym głównym kanałem w Rosji. Piotr Wielki zlecił jego budowę w 1718 roku. Było to spowodowane szybkim wzrostem gospodarczym kraju, który potrzebował nowych dróg wodnych.

Odpowiedzialnym za projekt car uczynił swojego przyjaciela księcia Aleksandra Daniłowicza Mienszykowa (Александр Данилович Меншиков), rosyjskiego polityka, znanego z nadużywania urzędów i wszelkich form korupcji. Za każdym razem, kiedy car wracał z podróży do kraju, wysłuchiwał kolejnych podejrzeń o sprzeniewierzenia przeciw Najjaśniejszemu Władcy.

Pierwszy raz Piotr Wielki rozgniewał się na Mienszykowa w 1712 roku:

„Ostatni raz napominam cię – zmień swoje postępowanie, albo narazisz się na gniew. Uważaj, byś nie zachowywał się w Rosji tak, jak robiłeś to w Polsce. Odpowiesz głową za najmniejszą skargę na ciebie”.

Car ostrzegał kilkakrotnie Mienszykowa, by ukrócił swoje praktyki, jednak w 1713 roku podczas słynnego procesu Sołowiewa na jaw wyszedł szwindel dotyczący kradzieży przez księcia stu tysięcy rubli.

Tylko dzięki nagłej chorobie uszedł on z życiem, a do jego wyzdrowienia, car zdążył wybaczyć staremu przyjacielowi. I może dlatego Książę Mienszykow otrzymał kolejną szansę, tym razem przy budowie kanału.

Mienszykow, niepomny ostrzeżeń, zatrudnił przy konstrukcji swojego przyjaciela generała Grigorija Pisarjewa. Kronizm w tym wypadku był zgubny. Niekompetencja, lekkomyślność i zła administracja, obok chorób i niedoborów żywności, doprowadziły do śmierci wielu tysięcy robotników.

Pisarjew pobierał edukację w Berlinie i robił to na koszt państwa, jednak gdy wyszło na jaw nieuctwo, kontynuowanie budowy pod jego nadzorem stanęło pod znakiem zapytania. Do końca odrzucał on sugestie innych inżynierów, do czasu, kiedy jeden z nich o nazwisku Münnich poskarżył się Piotrowi Wielkiemu. Niezadowolony z postępów prac, jesienią 1723 roku car nakazał aresztować Pisarjewa i jego niemieckich specjalistów. Od tej pory władca zaczął sprawować osobisty nadzór nad budową, powierzając dokończenie budowy kanału Burchardowi Christophowi von Münnichichowi.

22 października 1730 roku budowa kanału została ukończona, a wiosną 1731 roku pierwsze statki rozpoczęły żeglugę na Kanale Ładoskim.



Źródła: en.wikipedia.org; archive.org; The Pupils of Peter the Great. Autorzy Robert Bain

do góry