
Antykorupcja
https://www.antykorupcja.gov.pl/ak/aktualnosci/6959,Dziennikarze-nie-wzieli.html
02.05.2025, 00:09

Dziennikarze nie wzięli

Dziennik “People's Daily” poinformował, że podtrzymane zostały zarzuty wobec Zijin
Mining Group, największego chińskiego koncernu zajmującego się wydobyciem złota. 

Dotyczą one prób tuszowania za pomocą łapówek awarii, która stała się przyczyną
katastrofy ekologicznej. Jednocześnie od zarzutu współudziału w tym procederze
uwolniono szereg dziennikarzy.

Na początku lipca 2010 roku doszło do wycieku ścieków ze zbiornika w należącej do
przedsiębiorstwa kopalni. Wyciek doprowadził do skażenia rzeki Ting, głównego szlaku
wodnego Południowo-Wschodnich Chin, 9 milionami litrów odpadów przemysłowych, a
w rezultacie zagłady znacznej części życia w rzece. Zijin Mining Group zarzuca się, że
gdy ten fakt wyszedł na jaw, usiłowało go ukryć przed szerszą opinią publiczną.

W  tym  celu  przedstawiciele  przedsiębiorstwa  posunęli  się  do  próby  uciszenia
dziennikarzy, którzy przybyli na miejsce, by informować o rozwoju wydarzeń, poprzez
skorumpowanie ich.  W zamian za milczenie  lub niepodawanie szczegółów o skali
skażenia oferowali im po 2 tysiące yuanów (ponad 900 złotych) oraz inne korzyści, jak
zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.

Przedstawiciele prasy nie dali się jednak zwieść pokusie i albo odmawiali przyjęcia

Informacja
Strona znajduje się w archiwum.



pieniędzy, albo przekazywali je swoim przełożonym jako dowód. Dzięki temu uwolnieni
zostali  od podejrzenia o współudział,  co potwierdził  w swym dochodzeniu Główny
Urząd Prasy i Publikacji. Do usiłowania przekupstwa nie przyznaje się również koncern,
który w tym celu wydał nawet specjalne oświadczenie, jednak jego zapewnieniem nie
dano wiary, wobec czego zarzuty zostały utrzymane w mocy.

Źródło: people.com.cn (27.08.2010)

 


