Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nowe przepisy dotyczące kontroli przedsiębiorstw

8.10.2009 Pekin. W lipcu 2009 roku Chiny prowadziły nowe przepisy dotyczące standardów kontroli w przedsiębiorstwach, tzw. China - SOX, lub C-SOX. Obserwatorzy uważają, że wpłynie to zmniejszenie przypadków sprzeniewierzeń, zgodnie jednak przyznają, że nowe ustawodawstwo, nie posiada wystarczających mechanizmów zgłaszania przez whistleblowerów przypadków nadużyć.

Od lipca 2009 roku Chiny dołączyły do grupy państw, które posiadają regulacje określające zasady wewnętrznej kontroli przedsiębiorstwa.

Nowe ustawodawstwo zostało zapoczątkowane przez Ministerstwo Finansów, Krajowe Biuro Kontroli, Komisję Nadzoru Papierów Wartościowych, Chińską Komisję Nadzoru Bankowego, Chińską Komisję Nadzoru nad Ubezpieczeniami.

Przedsiębiorstwa notowane na giełdzie w Szanghaju lub Shenzhen muszą przeprowadzać wewnętrzne kontrole, a następnie dokonywać ich ewaluacji, publikować pokontrolne raporty, ale także zatrudnić zewnętrznych audytorów, którzy dokonają oceny wewnętrznych inspekcji.

C-SOX dotyczy ponad 900 przedsiębiorstw notowanych na giełdzie w Szanghaju i 800 w Shenzen.

Instrument ten ma również pomóc whistleblowerom w zawiadamianiu o przypadkach korupcji i defraudacji. Pracownicy będą mogli donosić o podejrzanych zachowaniach, trwonieniu pieniędzy i złym zarządzaniu.

Według obserwatorów skuteczny mechanizm raportowania o nieprawidłowościach musi posiadać następujące cechy:

- anonimowość, która wpłynie na poczucie bezpieczeństwa osoby donoszącej o nielegalnej, korupcyjnej, lub jakiejkolwiek innej szkodliwej dla zarządu firmy informacji;

- wielość dróg raportowania - pracownik musi mieć możliwość do zgłoszeń za pomocą telefonu, e-mail, czy formularza zgłoszeniowego online. Przedsiębiorstwa muszą więc posiłkować się zewnętrznym dostarczycielem usług telefonicznych, co umożliwi ukrycie tożsamości osób zgłaszających poprzez gorącą linię. Również e-mile powinny przechodzic przez zewnętrzne skrzynki, gdzie usunięte zostaną dane mogące zidentyfikować nadawcę. Rozwiązanie to powinno również dotyczyć formularza online;

- zabezpieczenie przed odwetem - w przypadku, kiedy whistleblower zostanie zidentyfikowany (prywatnie lub publicznie), przedsiębiorstwo powinno posiadać odpowiednią politykę, by uchronić pracownika przed reperkusjami wynikającymi z jego akcji. Pomoże to w stworzeniu kultury jawności i transparentności, co stało u podstaw powołania C-SOX;

- reakcja na zgłoszenie - w przypadku otrzymania doniesienia, firmy podlegające pod SOX muszą podjąć odpowiednie kroki, np. wszcząć dochodzenie i upewnić się, że odpowiednie mechanizmy zapobiegną nadużyciom w przyszłości.

Rozwiązania chińskiej SOX są bardzo zbliżone do amerykańskiego prawa o ochronie demaskatorów. Podobne uregulowania są coraz częściej wdrażane w większości organizacji, przynosząc skutek zarówno w wykrywaniu, jak zapobieganiu nadużyciom w firmach.

Znawcy przedmiotu zalecają, by Podstawowe Standardy Wewnętrznej Kontroli Przedsiębiorstw szły w parze ze szkoleniem i kampanią edukacyjną dotyczącą ryzyka zarządzania przedsiębiorstwem, podnoszącą świadomość pracowników w zakresie nadużyć i gotowość zgłaszania takich przypadków.

Źródła: articlesbase.com; yongjinchang.wordpress.com; sarbanes-oxley-forum.com; ezinearticles.com

do góry